Keto-inspiration

En blogg med middagstips, idéer och recept på bra mat för oss som följer keto-dieten eller LCHF. Vi lägger stor vikt vid att försöka äta hälsosamt fett, dvs omättat eller fleromättat fett. Mindre animaliskt fett (ost, kött och mejeri) och mer vegetabiliskt fett såsom rapsolja och olivolja.

Omelett med spenat och pinjenötter

Omelett med spenat och pinjenötter

Att laga en omelett är ett snabbt sätt att få ihop en enkel måltid.

Ingredienser, 2 portioner

  • 4 ägg
  • 2 kryddmått salt
  • Svartpeppar
  • 1 msk vatten
  • Valfri fyllning, tex spenat, ost, pinjenötter

Gör så här

  1. Vispa samman ingredienserna i en skål
  2. Smält lite smör eller häll i lite olja i en stekpanna
  3. Häll i smeten och grädda omeletten i några minuter på medelvärme så att den får fin färg på undersidan.
  4. Lägg på valfri fyllning, tex spenat, ost och pinjenötter.
  5. Sätt in stekpannan i ugnen och sätt på grillelementet och låt omeletten få fin färg även på ovansidan. På det här sättet slipper man vända den.
  6. Ta ut pannan och vänd över ena halvan av omeletten över den andra så att den "stängs".

Servera gärna med en sallad på vitkål eller spetskål och en vinägrett.

Från vår shop